Tsja, hier moet wel een blogpostje van langskomen, ik denk ook wel dat het geheel uitgemeten en gemolken wordt, en vind dat dit blogje daar niet in mag ontbreken. Het gaat namelijk om een wel heel interessante auto voor de particulier die wat meer kilometers rijd, en ook in het achterhoofd houd dat de benzine prijs wel eens flink omhoog nog kan gaan
Wat is dan aan de hand zal je denken? Nou, de VAG-group (hieronder vallen onderandere Volkswagen, Audi en Seat) hebben voor 2 aparte merken (in dit geval de Seat en Volkswagen) een auto op de markt gebracht die belastingtechnisch een flink voordeel kan zijn voor de particulier.
Beide merken hebben namelijk een dieselmotor voor de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo ontwikkeld die minder dan 98g/km CO2 uitstoot. Dit betekend voor de zakelijke rijder dat deze auto in de 14% bijtellingsklasse valt, en waar dus vrij weinig bijtelling voor betaald hoeft te worden. Normaal gesproken kunnen particulieren hier niet (veel) van profiteren, aangezien dit niet van toepassing is op de particuliere markt.
Maar dit is dus nu wel het geval voor deze 2 modellen met de betreffende motor; omdat de motor zo weinig uitstoot, betekend dit in de praktijk dat er geen wegenbelasting meer voor betaald hoeft te worden (en laat nou normaal gesproken voor de dieselauto’s fors meer wegenbelasting betaald moeten worden), wat betekend dat je al snel een voordeel van meer dan 700 euro op jaarbasis (!) hebt. De motor is een 1.2 motor met Common Rail en een vernieuwd motormanagement-technologie.
Daarnaast is de dieselprijs lager dan benzine, en is deze motor ook behoorlijk zuinig. Wat ik gehoord heb, doet de Polo Bluemotion gemiddeld 1:26, de Seat Ibiza 1:25 (maar of dit fabrieksopgave is, of dit ook in tests is gehaald weet ik dus niet).
Helaas is de prijs wel wat hoger dan een benzine-variant, maar onder de streep zal het betekenen dat je (veel) zuiniger en goedkoper uit bent dan een benzinevariant.
Bronnen: